W poprzednim wpisie obszernie opisałam zalety treningu domowego i szerokie możliwości sposobów na ich wykonywanie. Koniecznie zajrzyj do artykułu – CLICK.

Teraz kolej na następny etap, czyli domowy sprzęt treningowy.

Domowy sprzęt treningowy - gumy oporowe, hantle, mata

Nie zalecam kupowania wszystkiego od razu!

Zastanów się od czego chcesz zacząć i co może być Ci potrzebne.

Na początku może się okazać, że w zupełności wystarczy Ci zwykła mata do ćwiczeń, a w miarę poprawiania kondycji, pojawi się chęć pogłębiania sprawności z wykorzystaniem dodatkowych elementów.

Jeśli chodzi o duży sprzęt typu bieżnia, orbitek, wioślarz czy rowerek stacjonarny – odradzałabym na początek jeżeli należysz do osób, które lubią dynamiczne zmiany, różnorodność i w innych sytuacjach szybko tracą zapał. Takie sprzęty są również korzystne, ale ich użytkowanie wiąże się z pewną monotonią.

Domowy sprzęt treningowy mały

Mam tu na myśli taki, który bez problemu schowasz migiem do szafy, wepchniesz w jakiś kąt i nie będzie Ci zupełnie przeszkadzał w domu/mieszkaniu.

Podstawowe elementy

Mata

Najbardziej podstawowy element w mojej opinii. Wybór wzorów, kolorów, wielkości, materiałów, czy zakres cenowy są bardzo różnorodne.

Jestem leniuchem i ponieważ czasem ćwiczę na parterze, a czasem na piętrze, to mam dwie maty, po to by ich nie nosić 😉

Pierwsza z nich kupiona na stronie YogaBazar.pl – dokładnie TA. Wierzchni materiał nieco miejscami się uszkodził – ćwiczę na ogół w butach sportowych. Uszkodzenia nie wpływają jednak na jakość użytkowania maty. Ponadto nie roluje się podczas treningów, ale nie przesuwa po podłożu.

Drugą matę mam z firmy Nike – chociaż moja jest różowo szara. Stosunek jakości do ceny – tak sobie. Uważam, że można albo poszukać maty taniej niż na stronach producenta albo wybrać tańszą opcje z innej firmy. Dlaczego – ciężej jest ją dobrze rozprostować, ma tendencje do podwijania, nie przylega szczególnie dobrze do podłoża i może się po nim przesuwać w trakcie treningów. Również posiada drobne uszkodzenia materiału na powierzchni, ale nie ma to wpływu na jakość użytkowania.

Inne ciekawe maty znajdziesz tutaj:

Poza tym na wielu innych stronach czy serwisach sprzedażowych.

Hantle

Możesz na początku kupić jeden, dwa komplety hantli lub wybrać zestaw, który stworzy Ci możliwości samodzielnego komponowania obciążenia, w zależności od Twoich potrzeb. Pamiętaj jednak, zestaw zabierze Ci od początku więcej miejsca.

Przykładowy zestaw do samodzielnego komponowania obciążenia Click.

Przykładowe hantle Click.

Taśmy oporowe

Pojawiły się stosunkowo niedawno jako dodatek do treningów, ale stwarzają możliwości bardziej intensywnej pracy wybranych grup mięśniowych w warunkach domowych. Stopień rozciągliwości gumy możesz dobrać do swoich możliwości. Z takimi taśmami można wykonać wiele na prawdę efektywnych treningów.

Taśmy gumowe

O różnym stopniu oporu, ale też długości.

Zestaw przykładowych krótkich gumy Click.

Przykładowa długa taśma Click. Przy zakupie kieruj się podawanym stopniem obciążenia. Takie taśmy możesz wykorzystać np. wykonując martwy ciąg, czy przysiad – zahaczając taśmę pod stopami i na ramionach. Poza tym przydają się również jako pomoc, w początkowych fazach nauki podciągania na drążku – te o większym oporze, będą stwarzały większą wyporność, zatem będę ułatwiały pociągnięcie.

Taśmy materiałowe

Pod koniec września br. rozpoczęłam swoją przygodę z taśmami materiałowymi – dostałam je w prezencie imieninowym od mojego męża ponieważ krótka gumowa taśma o największym oporze jaki miałam strzeliła podczas jednego z treningów. Dla mnie okazało się to jak wskoczenie na nowy level. I tak jak wykonywanie programu Volume Ewy Chodakowskiej nie stanowiło dla mnie wcześniej większego problemu, tak obecnie po jego wykonaniu z fioletową gumą z tego zestawu od Buba Fitness sprawia, że dwa kolejne dni moja pupa jest obolała…

Inne taśmy tego typu:

Sprzęt dodatkowy

Czyli kiedy zachcesz czegoś więcej. Oczywiście piszę to z mojej osobistej perspektywy – być może Ty wybierzesz zupełnie inny rodzaj treningu i dla Ciebie podstawą będzie zupełnie inny sprzęt niż w moim przypadku.

Możliwości jest bardzo dużo jeśli chodzi o dobór sprzętu.

Ponieważ są elementu, które mogą mi nawet nie przyjść do głowy, a z których jednak korzystają inni, postanowiłam o sprzęt zapytać moich obserwatorów na instagramie.

W odpowiedziach wymienione zostały:

  • Skakanka – drobna rzecz, a spokojnie możesz zrobić z nią niezły trening cardio!
  • Hula-Hop czyli coś dla tych, które lubią pokręcić, można przy okazji wykonać sobie taki automasaż, nawet w chwili kiedy oglądasz serial 😉
  • Piłka fitness – utrudnisz sobie np. wykonywanie deski, ale możesz też popracować nad utrzymywaniem równowagi, mięśnie popracują zupełnie inaczej! Czy to sprzęt mały? To już kwestia, którą można uznać za sporną więc należy rozważyć jak często będziesz jej używać, czy po każdym użyciu spuścisz z niej powietrze i przed będziesz ponownie pompować lub czy masz miejsce do jej przechowywania (mi piłka ponadto przydała się również w okresie pierwszej i drugiej ciąży oraz tuż po rozwiązaniu ;))
  • Bosu, dyski równoważne – czyli alternatywy dla wspomnianej wcześniej piłki fitnes. Przede wszystkim przydać się mogą do ćwiczeń równoważnych, przykładowe znajdziesz TU.
  • Dyski poślizgowe (coś TAKIEGO) ciekawa opcja, chociaż sama nigdy nie używałam. Zdaję sobie sprawę, że to coś co może nieco utrudniać wykonywanie ćwiczeń, bardziej wspomagać równowagę i kondycje, wymaga jednak skupienia i odpowiedniego stażu treningowego – czyli znajomość podstaw.
  • obciążniki na kostki lub nadgarstki – kiedy trening staje się dla Ciebie pikusiem i chcesz go sobie nieco utrudnić to dokładasz sobie parę kilo tu lub tam i okazuje się, że program na nowo staje się wyzwaniem 😉
  • Koło do ćwiczeń brzucha – przykładowe TUTAJ. Miałam okazje ćwiczyć z podobnym sprzętem i wiem, że strasznie tego nie lubię. Szczerze mówiąc, brzuch nie jest moja mocną stroną. Ten sprzęt służy treningom wzmacniającym właśnie mięśnie brzucha.
  • Drążek do podciągania – można go zamontować np. w futrynie drzwi, bez zbędnych śrub i tego typu rzeczy. Przykładowy drążek rozporowy znajdziesz TUTAJ. Taki sprzęt szczególnie pomoże Ci wzmacniać mięśnie pleców.
  • Obciążniki typu Kettlebell – stanowią kolejny element urozmaicenia treningu i dodanie do programu różnych ćwiczeń. Nawet na youtube znajdziesz specjalne programy z wykorzystaniem takich właśnie obciążników. Kupisz np. TUTAJ.
  • Akcesoria do jogi – wałki, klocki, koła, paski. Znajdziesz bez problemu TUTAJ.

Domowy sprzęt treningowy duży

Jeśli masz chęci i miejsce to możesz zainwestować większy sprzęt do ćwiczeń w domu. Będzie to się również wiązało z wydatkiem większej sumy. Przykładowy sprzęt do treningu w domu:

  • bieżnia – to nie tylko większy sprzęt i wydatek finansowy, ale też warto pomyśleć o tym, że bieżnia elektryczna robi nieco hałasu. Sama mam w domu bieżnie, pod którą wyłożyliśmy z mężem specjalną matę. Mimo to nie wyobrażam sobie na niej biegać kiedy inni domownicy śpią. Warto to wziąć pod uwagę przed dokonaniem zakupu. Szczególnie jeśli masz pod sobą lub obok siebie sąsiadów, którym może przeszkadzać hałas
  • rowerek stacjonarny – dla mnie to nieco monotonny sposób na ruszanie się i dodatkowo angażuje wyłącznie dolne partie ciała.
  • orbitrek – spory sprzęt i większy wydatek. Przewaga nad wspomnianym wyżej rowerkiem to fakt, że trenując na takim orbitreku pracuje całe ciało. Jest do tego jeden warunek – musisz aktywnie angażować do pracy ręce!
  • wioślarz – miałam kiedyś w domu i sprzedałam. Mój kupiłam na allegro. Linki były gumowe. Nie do końca czułam pracę tak jak na innym tego typu sprzęcie z innym wyciągiem.
  • stepper – najmniejszy z wymienionych w tej sekcji. Nie da nie tu zbyt wiele urozmaicić. Można co najwyżej wziąć do rąk hantle, by popracować też na ręce. Poleciłabym wyłącznie osobom, które zaczynają przygodę z treningami w domu od zera.
  • trampolina do użytku domowego – wiem, że jest coś takiego, ale sama nigdy nie korzystałam, zatem trudno mi się wypowiedzieć… jeśli korzystasz lub korzystałaś, to daj znać w komentarzu jaka jest Twoja opinia.
  • ławeczki do ćwiczeń siłowych plus wyposażenie – sztanga i obciążenie, znajdziesz TUTAJ. Jest to domowy sprzęt treningowy dla tych osób, które wolą treningi siłowe, ale też mają o tym temacie nieco wiedzy!

Domowy sprzęt treningowy – podsumowanie

Jak widzisz sprzętu ilość sprzętu do treningów w domowym zaciszu jest na prawdę sporo… Teraz w gąszczu możliwości, warto usiąść na spokojnie i zastanowić się co Tobie może się przydać.

Zdecydowanie jestem zwolenniczką tego by nie kupować wszystkiego na raz. Lepiej zacząć od podstawowego wyposażenia, a potem w ramie rosnących umiejętności uzupełniać zaplecze.

Nowy rok zwykle jest też okresem kiedy pojawia się dużo promocji na akcesoria treningowe. Warto robiąc zakupy w lidlu czy biedronce dobrze się rozejrzeć. Często za nieduże pieniądze można kupić coś fajnego. Ja tak nabyłam swój 6 kg odważnik kettlebell.

Daj znać czy wpis okazał się pomocny!

A jeśli szukasz sposobów na podkręcenie swojej motywacji to zajrzyj do TEGO wpisu.

Dodaj komentarz