Wydaje się, że nikomu nie trzeba przypominać, że woda jest bardzo istotną częścią naszej codzienności. Wiedzą to przecież dzieci w przedszkolu, nie wspominając już o dorosłych. Mimo to często obserwuje się, iż spożycie wody jest niższe niższy wynika to z zaleceń!

Dlatego dzisiejszy artykuł postanowiłam poświęcić właśnie wodzie, po to aby przybliżyć Ci jej rolę dla ludzkiego organizmu oraz zaprezentować praktyczne wskazówki, które pomogą pamiętać o spożywaniu wody. A spożywanie wody, szczególnie w letnie dni, jest niezwykle istotne!

WODA

Rola wody w organizmie człowieka

Woda stanowi około 60% masy ciała dorosłego człowieka! Najwięcej wody zawierają płyny ustrojowe. Utrzymanie optymalnej zawartości wody w organizmie to gwarancja utrzymania stałej temperatury ciała oraz prawidłowego przebiegu procesów życiowych.

Woda niezbędna jest m.in. w:

  • procesie trawienia pożywienia;
  • wchłaniania składników odżywczych;
  • wydalania produktów metabolizmu i toksyn;
  • regulacji gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej.

Zapotrzebowanie na wodę

Najbardziej ogólne zalecenia przyjmują, iż zapotrzebowanie na wodę dla zdrowych osób dorosłych wynosi około 2,5 litra dla mężczyzn i 2 litry dla kobiet. Warto jednak wspomnieć, że istnieją sytuacje, gdy zapotrzebowanie może ulec zmianie. Np. gdy:

  • wzrasta temperatura i zmniejsza się wilgotność otoczenia;
  • zapotrzebowanie może wzrastać w niskich temperaturach oraz na dużych wysokościach;
  •  przy zwiększonej aktywności fizycznej;
  • zmienia się wartość energetyczna diety;
  •  spożywanie sodu – słonej żywności, może przyczyniać się do zwiększonego odczuwania pragnienia;
  • stanu fizjologicznego – ciąża.

Skutki niedoboru wody

Ludzki organizm nie posiada zdolności magazynowania wody w większych ilościach. Dlatego dla prawidłowego funkcjonowania należy jej stale dostarczać. Brak odpowiedniego spożycia wody może prowadzić do odwodnienia, a to pociąga za sobą szereg skutków zdrowotnych. W stanie lekkiego odwodnienia obniża się wydolność fizyczna, pogarsza termoregulacja, występuje zmniejszony apetyt. Pogorszeniu mogą również ulegać pamięć, nastrój i koncentracja. Stan średniego odwodnienia (utrata płynów powyżej 4%) to pogłębiające się obniżenie wydolności fizycznej, zaburzenia koncentracji, bóle głowy, senność, wzrost temperatury ciała oraz częstości oddechu. Utrata płynów przekraczająca 8% to stan zagrażający życiu!

Na niedobór płynów szczególnie narażone są niemowlęta oraz osoby starsze.

Jak pamiętać o piciu wody?

Dla osób, którym zdarza się zapominać o piciu wody lub tych, które nie są pewne czy piją jej tyle ile by powinny, przygotowałam kilka propozycji monitorowania poziomu jej spożycia. Wybierz opcje, która wydaje się najbardziej odpowiednia dla Ciebie. Jeśli nie zda egzaminu zawsze możesz wypróbować inny sposób albo je połączyć. 

Szklanka wody na dzień dobry

Ta prosta czynność zajmie Ci dosłownie krótką chwile – mniej niż nałożenie na twarz pielęgnacji czy makijażu. Zadbaj o ten nawyk i niech woda będzie pierwszą rzeczą, która trafi do Twojego żołądka jeszcze przed kawą herbatą czy innymi napojami. Jeśli zdarza Ci się o poranku zapomnieć o wodzie, to dobrym pomysłem będzie po prostu postawienie sobie wieczorem szklanki na stoliku nocnym. Niech tam czeka na swój moment.

Duża butelka z podziałką

Najlepiej aby na podziałce były wpisane godziny, w których będziesz wodę spożywać. Ważne żeby przede wszystkim mieć tę butelkę pod ręką, w widocznym miejscu, tak aby sama o sobie przypominała. Niektórzy zalecają nawet by butelki nie zakręcać aby maksymalnie ułatwić sobie sięganie po wodę.

Aplikacje na telefon

Wybór aplikacji jest dość spory. Możemy wybrać taką, która jest typowo dedykowana do monitorowania spożywanej w ciągu dnia wody lub inną, w której funkcja ta będzie jedną z kilka dostępnych. Poniżej lista przykładowych aplikacji.

Aplikacje wyłącznie do monitorowania spożytej wody/płynów:

Aplikacje, które posiadają również inne funkcje jak śledzenie nawyków czy  spożywanych posiłków i ich kaloryczności:

Co jeśli woda Ci nie smakuje

Teoretycznie sama czysta woda nie ma smaku. Jednakże ze względu na zawarte w niej minerały może mieć jakiś delikatny posmak. Osobiście w domu mam stacje uzdatniania wody i piję przefiltrowaną kranówkę, co do której nie mam zastrzeżeń. Natomiast kiedy piję wodę z butelki filtrującej nalaną w Poznaniu w miejscu pracy czuję jakiś dziwny posmak. Warto poszukać rozwiązania – czy to inna woda – z butelki, przefiltrowana, a może po prostu dodać do wody kawałek cytryny, limonki, truskawki…Czegokolwiek innego co prawi, że będziemy po wodę sięgać bez przykrych skojarzeń. 

Woda - pij na zdrowie!

To wszystkie sposoby na picie wody jakie znam. Być może masz jakiś inny swój tajny sposób na to by pamiętać o jej piciu. Bądź tak miły/a i podziel się nim w komentarzu 🙂 Zapraszam Cię również do zapoznania się z moim poprzednim artykułem na temat snu – CZYTAM.

Piśmiennictwo:

  1. Normy żywienia dla populacji Polski i ich zastosowanie, M. Jarosz, E. Rychlik, K. Stoś, J. Charzewska, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny, Warszawa 2020.

Dodaj komentarz